14 juni 2013

JÄRNVITRIOL & SILVERBETS

Det här är mina nya favoriter, Nitor Järnvitriol och Herdins Silvergrå äkta bets. Jag har under försommaren gått loss och målat på både det ena och det andra som gamla trälådor och en nybyggd trapp på vår altan i impregnerat virke. En av våra snickare gör trädgårdsmöbler åt Carl Malmsten och de behandlar dem med järnvitriol det är järnsulfat som man behandlar virket med så att de med tiden får en gråaktig ton och även ett skydd mot röta. Vill du ha ett snabbare resultat så kan du blanda järnvitriolen med lite silverbets så får du den vackra grå tonen som brukar träda fram efter ett par år på en gång.

Så här såg bron ut och egentligen så säger de att man inte ska behandla impregnerat med något de första åren men det störde mig att trappen var så ful i färgtonen. Jag kokade upp en liter vatten rörde i 1dl av järnvitriolen och knappt halva kuvertet med silverbetsen, sen strök jag insidan av en låda bara för att kolla färgtonen om man tycker det blir för mörkt kan man slå i lite mer vatten.

Här har jag penslat på järnvitriolen på översta trappsteget, ser ni hur fint det blir.

Färdiga resultatet på altantrappen och alla , trälådor på altanen som används till bord, grönsaksodling samt att förvara dynor i. Vår altan och punschveranda är verkligen en dröm den här årstiden det känns som en sommarstuga!

Kram och trevlig helg.
Carolina.

Inga kommentarer: